miércoles, diciembre 07, 2016

¿Qué ye'l Ramu Llïonés?

Los sous oríxenes chégannos dende la nueite los tiempos y tán lligaos a las primitivas relixones rellacionadas cuna naturaleza. El ramu, cumu casi tolos símbolos paganos fou cristianizáu y pasóu a facere parte de mueitas cellebraciones relixosas.

Nun entamu yeran cenciellas ramas d’árbol (d’ehí el sou nome de "ramu") que s’adornaban cun llazos y dulces, calteniénduse tovía l’hábitu d’estos ramos primitivos en dalgunos pueblos d’El Bierzu y de la Sierra Salamanca.

Dimpués fuenun evolucionandu a estruturas de deillas formas y tamannos siendu’l más estendíu el triangular cun 12 velas anque’l númberu d’éstas puede dire dende 1 ata 15 siendu xeneralmente nones esceutu nel casu de sere 12 (pulos meses del annu).

Tamién esisten estruturas redondas, cuadradas, reutangulares, de rastru, de pavu rïal, margaritinas...

Hailos de deillos tamannos, dende los de sobrumesa a ramos "de tres pisos" cumu’l de Llaguna Negriellos que cunta cun remos (cumu los pendones) pa sofitare’l sou portador a suxetalu en casu de vientu, cuandu sal en procesión.

Tamién s’adornan de desemeyadas maneiras, cun papeles de seda, cintas de seda, puntiellas, mantones, rosquiellas, frutas, carambelos... anque lu que siempres llevan ye velas, llazos y dalguna ramina vexetal.

El ramo caltúvuse ata guei en tol territoriu nuclear del Reinu de Llión, ye dicire nas provincias de Çamora, Salamanca y Llión, existiendu en dalgún pueblu de provincias vicinas peru qu’ata va menos d’un sieglo pertenecienun a dalgún los bispaos llïoneses.

Nos cabeiros annos tán recuperánduse tantu estruturas de deillos ramos, cumu los chamaos "cantos del ramu" (que se facían na puerta ou nel interior la eigrexa) y, a más d’eillu, tá estendiénduse l’hábitu de ponelu nas casas pur Nadal. La tradición del ramu, documentada en deillos pueblos la xïugrafía llïonesa, yera qu’ésti s’arreglaba ca annu nuna casa, llevánduse a la eigrexa pa la Misa’l Gallu. Al chegare, y enantias d’entrare, pidíase premisu al cura pa cantare’l ramu y metelu na eigrexa onde quedaba depositáu nel altar. Pulu que cinca los cantos del ramu, dependía mueitu de los pueblos, nunos tol pueblu cantaba los mesmos versos annu tres annu, n’outros ca annu, la familia encargada d’adornare’l ramu preparaba unas lletrillas nuevas qu’eilla mesma s’encargaba de cantare.

Ensín embargu, nun tenemos d’esqueicere qu’amás los ramos de Nadal, esisten ramos de quintos, de bodas, de misacantanos, a los santos patronos, a la Vierxe, al Nennu... tandu lligaos a casi tolas fiestas y cellebraciones llïonesas.